Miten selvitä erosta kun kaikesta huolimatta rakastaa toista. Tilanne se että 5kk elin miehen kans kuin unelmaa. Mies oli kertonut alussa että heillä on exän kans talo vielä myymättä ja että exä ei ole löytänyt vielä uutta asuntoa joten antanut luvan exälle asua talossa lasten kans siihen asti kunnes löytää asunnon. Toukokuussa löysi. Tämän jälkeen oli puhetta et he myyvät talon miehen veljelle. No sitten exä sai tietää meistä et mies seurustelee. Alkoi exä vaania ja seurata miestä ja mua. Sitten yks kerta oli tullut taloni parkkipaikalle miehen auton taakse ja vaati mieheltä ettei saa seurustella ennen kuin talo kauppa tehty. Kaikki tiesi et tuo miehen exä on narsisti ja kiristänyt miestä vuosia kaikella. Mies päätti kuunnella ja noudattaa exän asiaa ettei seurustele jotta talo saadaan myytyä. Koko ajan hän viestitteli minulle ja kertoi kuinka haluaa meidät. Pyysin et hänen pitää näyttää teolla. Ei pystynyt tätä kului kaksi viikkoa et miehen exä määritteli missä mies saa olla. Piti huolen siitä ettei saatais tavattua missään. Mies kuunteli exää kun pelkäsi ettei saa taloa myytyä koska sitten exä kieltäytyy. Samalla kiristettiin lapsilla. Minä odotin että olisi loppunut että mies olisi pistänyt exälle vastaan ja kertonut että seurustelemme. Mies sanoi kokoajan et hänen täytyy pitää matalaa profiilia jotta talo saadaan myytyä ei hänelle jää lainaa enää. Mies sanoi et exä oli sanonut et jos mies seurustelee uuden kumppanin kans miehen exä ei allekirjoita kauppa kirjoja. Heillä olisi ollut kauppa kirja valmiina mutta sitten tuo miehen exä keksi et pitää saada lisää rahaa. Vaati mieheltä et mies maksaa hänelle 20 000e. ensiksi kun tuo exä sai tietää meistä sain tuolta exältä viestiä jossa hän kertoi miehestä kaikkia valheellisia tietoja ja sanoi et hyvä kun pääsi eroon mutta samana iltana muuttikin kaiken et mies valinnut perheensä ja minä olen rikkonut heidän suhteensa. No en ollut voinut rikkoa kun he olivat eronneet jo ennen meitä. Ennen kuin tuo miehen exä sai tietää meistä mies vietti kanssani melkein 5kk kaikki yöt nukku mun kans. Exä alkoi kiristää ja manipuloida miestä kaikella. Tätä kesti kaksi viikkoa. Minusta alkoi tuntua et vaikka mies sanoo päivittäin mulle et haluaa meidät ei kumminkaan laita exää kuriin eikä taistele meidän eteen. Tuntuu kuin mies olisi käyttänyt mua kohtaan kuin paskakasa. Nyt en enää jaksa et mies tekis meidän eteen mitään. Sanoin miehelle kerta ei taistele meistä, kerta ei voida olla avoimesti yhdessä en jaksa odottaa et tilanne muuttuu. Silti tiedän et tuo mies loppuunsa hyvä mies mutta ei uskalla sanoa exälle mitään kun pelkää menettää lasten tapaamisen mutta en tiedä miksi ei mene oikeuteen kaikesta. Kaikesta huolimatta rakastan miestä yli kaiken. Miten tästä selvitä eteenpäin?
Miten selvitä siitä et mies haluaa olla kanssani mutta ei saa sanottua exälle pelossa, ei saa laitettua exää kuriin?
Olisikohan ollut toivoa jos olisin vain odottanut et kaikki muuttuu. Miten jatkaa elämää jos edelleen rakastaa?
Tilanne on tavattoman raskas niin sinulle kuin miehelle, mutta pelkäänpä, että vielä rankempi miehen lapsille. Toivottavasti he eivät joudu kiistakapuloiksi enempää kuin ehkä jo ovat.
Sinulla on voimakkaat tunteet miestä kohtaan ja ymmärrettävästi toivoisit yhteisen elämän jatkumista. Yhtäältä mies lienee vielä aika tavalla erokriisissä, jota vaikeuttaa kiistely talosta ja rahasta. Ero on nopeammin tehty juridisesti kuin henkisesti. Sitä saattaa vaikeuttaa myös syyllisyys siitä, ettei lapsilla säily entinen koti ja perhe. Ne tulevat kyllä käsitellyiksi, mutta se ottaa usein aikaa. Ja mikäli exä käyttää tätä hyväksi, miehellä ei ole todellakaan helppoa. Myös exän kuriin saaminen on helpommin sanottu kuin tehty, jos pelissä ovat lapset. Hän ehkä exän tuntien lopulta työstää asioita niin kuin se on mahdollista.
Näin ulkopuolisesta tuntuukin, että tuon sopan selvittämiseen mies varmasti tarvitsee nyt aikaa eikä tukikaan hänelle pahaa tekisi. Voisiko sinun rakkauden tunteesi olla niin vahva, että antaisit aikaa? Se tietysti edellyttää luottamusta siihen, että mies seisoo puheittensa takana sinun ja teidän suhteen. Voisi olla myös teidän suhteenne kehityksen kannalta hyvä, ettei olisi kiire saada nopeita ratkaisuja, koska ihmisen mieli on lopulta aika hidas.
Kysyt, miten selvitä erosta, kun rakastaa. Voisiko kysyä, voisiko rakkaus antaa voimaa odottaa ja katsoa rauhassa, miten asiat etenevät? Pitäisitkö mahdollisena, että keskustelisitte tästä vielä?
No tilanne on nyt muuttunut. En tiedä kiristääkö tuo miehen exä miestä millä kaikilla mutta ainakin nyt saanut täysin miehen noudattamaan kaikkia hänen käskyjä. Vielä torstaina mies tekstasi minulle ei palaa exän kans yhteen eikä ole yhdessä. Mutta perjantaina sain miehen puhelimesta viestin joka ei ollut yhtään samanlailla kirjoitettu kuin mies aikaisemmin kirjoittanut. Tuossa viestissä luki rakastaa Jannia eli tuota exää ja minulle estot kaikkialle. Kuulin miehen parhaalta kaverilta että tuo miehen exä Janni on aika väkivaltainen mennyt joskus aikaisemmin miehen työpaikalle ja ottanut miehen kädestä työkalut ja heittänyt pois tönäissyt miestä kun ei ollut heti tasalta kun työpäivä loppuu lähtenyt pois. Sitten kuulin että tuo nainen voi uhata tappaa itsensä ja lapsensa jo mies ei noudata kaikkia. Pari viikkoa sitten me nähtiin illalla myöhään tuon miehen kans salaa. Sillä aikaa hän vastasi tälle Jannille ja sanoi että on grillillä ja sanoi kaverinsa nimen. Sitten miehelle tuli tunne että tuo Janni on jossain ja seuraa tai käyny tuolla talolla minkä yhdessä vielä omistavat vaikka tämä nainen ja lapset sieltä muuttaneet pois. Tuon päivän jälkeen tämä Janni oli soitellut miehen kaverille ja kysynyt oliko eilen grillillä miehen kans. Oli kysellyt eilisestä todella tarkasti syyttävään ja rikosmaiseen sävyyn. Miehen kaveri oli Jannille sanonut että eihän tarvitse kertoa oliko grillillä miehen kans vai missä oli. Eli tuo Janni on seuraillut miestä viikkoja jo. Jannille tuli rahapula toukokuussa kun muuttti pois ja luottokortit tapissa. Eli tässä voi olla nyt se että mies ei ole omasta vapaasta tahdosta tuon exän kans vaan pakotettuna eikä uskalla sanoa exälle ettei halua hänen kanssa olla koska pelkää ettei saa nähdä lapsia tai tuo Janni tekee lapsille jotain. Eli minulla ei ole mahdollisuutta olla tuon miehen kans. Vaikka antaisin miehelle aikaa hän ei todennäköisesti pääse irti exästä ennen kuin lapset kasvavat täysi ikäiseksi. Emme voi miehen kanssa keskustella kun uskon että tuo Janni miehen exä on laittanut miehen puhelimeen estot päälle jotta en voi soittaa. Hän on ilmeisesti miehen puhelimesta aikoinaan ottanu mun numeron silloin kun tuli tuolta Jannilta ensimmäiset viestit minulle. Ensiksi tuli et hyvä kun hän pääsi eroon Matista ja kauheita haukkuma viestejä. Sitten kääntyikin kelkka ja tuli että minä olen hajottanut heidän perheen. Mies on halunut tehdä minun avulla tuon exän mustasukkaiseksi ja he ovat nyt taas perhe. En usko tuota koska mies kumminkin oli minun kanssa ennen tätä exän tuloa kuvioihin 5kk ja nukuttiin joka yö yhdessä. Kaikki viikonloput oltiin yhdessä. Joten ei kukaan noin kauaa olisi että saa exän mustasukkaiseksi. Nyt minä sain viestin että jos yritän ottaa mieheen mitään yhteyttä hankitaan minulle lähestymiskielto. Joten en pysty tekemään mitään. Täytyy tästä erosta jotenki selvitä. Eihän tämä tilanne todennäköisesti minulle selviä koskaan et käytettiinkö minua vain hyväksi, menikö mies takaisin exän kans yhteen omasta tahdosta vai pelkääkö mies tuota exäänsä niin paljon että sen takia on hänen kanssaan. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä? Minä itken päivät ja yöllä en saa nukuttua kun kaipaan miestä. Annoin hänelle kaiken elämästä. Miten tästä voi koskaan selvitä? Sen 5kk aikana kun sain olla tuon miehen kans hän oli kuin unelmamies tuo aika oli unelmaa mistä olin aina haaveillut oltiin yhdessä, nukuttiin yhdessä. Joka ilta sanottiin toisillemme rakastan sua tai toinen sanoi niin minäkin sinua, sit sanottiin ei loukata koskaan toisiamme, aamuisin herättiin juotiin kahvit, suudeltiin taas sanottiin rakastan sua ja vielä hyvää työpäivää. En tiedä miten pääsen eteenpäin? Tuntuu etten saa nukuttua, en saa syötyä enkä tehtyä töitä.
Voi miten surullista ja vaikeaa sinulle! Ja varmasti myös miehelle, joka nyt ehkä joutuu laittamaan lasten hyvinvoinnin itsensä ja sinunkin edelle. Jos tiedot, joita olet miehestä ja aiemmasta parisuhteesta kuullut, pitävät paikkansa, sinua ei ole käytetty hyväksi. Tilanne kuulostaa erityisesti lasten osalta huolestuttavalta.
Erosta selviytyminen ottaa aikaa, koska tunteet eivät ole pois komennettavissa eivätkä luovuta hetkessä. Rakkauden tunteet ovat kuin iso valtamerialus: se kääntyy hitaasti ja tarvitsee energiaa sekä aikaa ja tilaa. Mutta tuo tilanne taatusti myös sattuu ja vie pohjan elämältä joksikin aikaa. Tuo on varmasti romahduttanut maailmasi. Hyvin kuvaatkin, miten koko elämäsi on nyt sekaisin. Vaikka saattaa kuulostaa nyt mahdottomalta, elämä myös korjaa itseään vähän samoin kuin haava aikanaan paranee. Mutta nyt tuntuu pahalta, mikä kertoo menetyksesi suuruudesta.
Onkohan sinulla ketään, jonka kanssa voit livenä jutella tästä? Jos paikkakunnallasi on Mieli ry:n kriisikeskus, sen palveluita voisi myös käyttää. Toinen asia, jota kysyn, on selviytymisesi joskus aiemmin pahoista elämäntilanteista, jos niitä on ollut. Mikä silloin auttoi jaksamaan? Tärkeää on, että suot nyt itsellesi sellaista, mikä tuntuu hyvältä ja kannattelee sinua.
Jos luet mielelläsi ja jaksat lukea, voisit myös tutkia kirjallisuutta. Tekemättä nyt johtopäätöksiä kenestäkään, sinulle arvokasta tietoa voisi olla vaikkapa kirjassa Minerva Joutsiniemi, Naimisissa narsistin kanssa.
Palaa tänne, jos koet, että tästä keskustelusta on sinulle apua.
Olen sinnekkin eli kriisikeskukseen soittanu kerran viikonpäästä uusi soitti. Tänää kysyin täälä Oulusta sairaalan puolelta sinne todella vaikea päästä muuta ku akuutisti osastolle. Sieltä ne tänään pompotteli useampaan paikkaan ja lopputulos ei aikaa. En tiedä miten voi näin huonosti olla Suomessa ettei saa apua Mt ongelmiin. On todella raastavaa ja henkisesti kovaa tämä tilanne. Olen yrittänyt kavereille puhua mut ei ne osaa oikein mitään sanoa kun mitään varmuutta mihinkään ei ole. Oliko mies kiristyksen uhri exän puolelta. Menikö lapset edelle ettei niiden äiti eli miehen exä tee niille mitään kerta ei pärjää niiden kans lapsista tiedän et ne ovat jo isoja 2011 ja 2012 syntyneet. Valitsiko mies ite palata exän luo. Kuka puhuu minulle totta esim miehen äiti, veli ja veljen naisystävä vai puhuvatkin ne edes totta tai jättääkö kaikki kertomatta toduuten. Oliko sittenkin se totta minkä tuo miehen exä nainen laittoi et mies teki mun avulla vain hänet mustasukkaiseksi että hän huomaa. Niin paljon kysymyksiä etten tiedä miten selvitä. Ja kun mies ei missään vaiheessa suoraan sanonu mulle et erotaan. Minua puolustanu kaveri oli jotain sanalla viitannut heidän lapsiinsa ja nyt minä olenki paha et uhkaan lapsia vaikka en itse ole mitään sanonu. Ei tämä miehen puolelta taida koskaan selvitä. En taida koskaan saada tietää mikä oli todellinen syy. En tiedä mies teki väärin kun ei minua puolustanu exälle vaan heti meni hänen puolelle. Sain jopa yhdessä vaiheessa viestin mieheltä et hän on exän luona kun se on hysteerinen sitä kyllä meni lohduttaa mutta ei minua. Silloin kun saatiin nähdä kerran salaa itkin miehelle tilannetta hän oli kuin valkoinen muuri mitään ei sanonu ei mitään näyttänyt tunteita ei naama edes liiikkunu sanoi vaan et haluaa mut. Tais olla sekin valetta. En tosiaan tiedä miten selviän tästä. Ystävät ei enää jaksa kuunnella kaikki sanoo unohda mies mene eteen päin. Miten voi mennä kun rakastan edelleen miestä ja haluaisin et hän tulee takaisin. Uskallanko tai luotanko enää koskaan kenenkään? Tuntuu et luottamus kaikkiin ihmisiin menny.
Kärsimyksesi tulee käsin kosketeltavan todeksi kirjoittamastasi. Ja todella harmi sekin, ettei keskusteluapua tunnu löytyvän. Yksi taho, josta voisit vielä kysyä, on perheasiainneuvottelukeskus. Sinne voi mennä yksinkin ja myös tälläisessa tapauksessa, jos vain aikoja on tarjolla. Oulun keskuksessa kesätauko on nettitietojen mukaan päättynyt ja p. 044 3161557. Usein näissäkin palveluissa on kyllä ruuhkaa.
Ehkä nyt olisi hyvä, jos pystyisit olemaan pohtimatta syitä, jotka tähän outoon tilanteeseen johtivat. Mieli kehittää vaikka mitä versioita, joiden todenperäisyyttä ei voi voi tietää, kuten toteatkin, ja ne enemmän rasittavat kuin ratkaisevat.
Jos mies ei yhdessä laita asialle pistettä, sinun tehtäväksesi jää laittaa se yksin. Onneksi, jos oikein tulkitsen, sinulla on myös jo kiukun tunteita miestä ja tilannetta kohtaan. Kiukku on hyvää käyttövoimaa rajan laittamiseen ja puoliensa pitämiseen ilman, että sitä kiukkua kohdistaa toiseen ihmiseen. Josko se auttaisi sinua päättämään, ettei sinua voi näin kohdella. Ainakaan uhriksi ei kannata jättäytyä.
Toivon sinulle voimia jaksaa tämän ehkä vaikeimman ajan yli. Mieli onneksi työstää asioita niin, että vähitellen olo helpottuu.
En tiedä tuntuu etten pääse tästä millään eteenpäin. Toinen päivä ajattelen et minua kohdeltiin väärin et nyt löydän jostain sen miehen jonka ansaitsen mutta sitten toisena päivänä edelleen romahdan kaipaamaan tuota Mattia. Tiedän et hän kohtelia minua täysin väärin mut tuntuu etten vaan voi ymmärtää miten hän saattoi elää kanssani 5kk normaalia elämää ja puhua tulevaisuudesta mut sitten valitsin exän tai joutuu valitsemaan exän kiristyksen takia. En tästä voi enää jutella kenellekään kaverille kun ei ne vaan ymmärrä et miten kaikesta huolimatta voin kaivata tuota miestä. Tuntuu vaikealta mennä eteenpäin kun kokoajan ajattelen et kumpa kaikki menis toisin. Kumpa tuo Matti ottais yhteyttä ja pyytäis kaikkea anteeksi mut tiedän ettei niin tule käymään. Minun tekee vaikeaa kun haluaisin koko ajan kuulla Matin äänen ja laittaa hänelle viestiä mut hän on estänyt minut. Pahinta jotenki kun hän melkein asui luonani 3kk ja hänelle jäi 5 kassia vaatteita ja tavaroita. Ne kannoin varastoon kun en jaksanut niitä katsoa täällä. En tiedä mitä niille pitäisi tehdä. Tuntuu et pitäs vaan hävittää mut sit tuntuu etten pysty. Miksi mies mikä oli toisaalta ensimmäinen mies elämässä oli täydellinen mut sit loppuunsa en tiedä oliko kaikki vaan esitystä. Jotenki tuntuu siltä et kun virallisesti Matti ei sanonu missään vaiheessa et erotaan vaan hänen puhelimesta tuli viestejä rakastaa Jannia siis tuota exää en tiedä mitkä viestit oli hänen itsekirjoittamiin, mitkä hänen exän ja mitkä kiristyksen alaisena vai oliko koskaan mitään kiristystä todellisuudessa. En tiedä tuntuu etten pääse vain eteen päin vaik kuinka yritän.
Elät nyt kyllä ison kärsimyksen aikaa. 😪 Ja mitä muuta tuossa tilanteessa voisikaan tunteva ihminen tehdä. Matti tosiaan jätti sinut pirulliseen tilanteeseen käymättä asiaa selkeästi läpi. Ja vaikka sekin olisi tapahtunut, olisit varmasti kärsinyt.
Taitaa olla niin, että syntyneistä tulevaisuuden unelmista on ihan kaikkein vaikeinta luopua. Ne ovat sitkeähenkisiä: pysyvät elossa, vaikka kaikki käytännön mahdollisuudet ovat poistuneet. Ja tietysti myös kosketus tai asioiden jakaminen ennätti jo tulla osaksi elämää, josta yhtäkkiä joudut luopumaan.
Kirjoittamassasi sanot, että väliin jo toivot löytäväsi miehen, jonka ansaitset. Sitä ajatusta haluan nostaa vahvasti esiin. Et totisesti ole ansainnut Matin kohtelua, ei kukaan ansaitse. Vaikka hän olisi tullut painostetuksi exänsä taholta, hänellä varmasti olisi ollut mahdollisuus lähettää asiallinen viesti tai kirje. Sinä ansaitset paljon parempaa.
Tulkitsin kirjoituksestasi, että ajatuksesi ja tunteesi vaihtelevat laidasta laitaan. Niin tuommoisessa tilanteessa mieli reagoi jonkin aikaa. Vähitellen mielen tekemä työ alkaa helpottaa oloa, mutta silti voi käydä niin, että väliin pitää palata hetkeksi kivun kokemuksiin. Kun elämämme tasapainoa heilutellaan noin kurjalla asialla, elämä tulee hetkeksi tasapainottomaksi. Mutta se ei jää sellaiseksi vaan vakautuu vähitellen.
Millaiset hetket tai asiat ovat sinulle tätä nykyä helpompia? Ne ovat niin arvokkaita jaksamisellesi, että pidä niistä kiinni. Järjestä itsellesi, jos mahdollista, nyt riittävästi hyviä asioita.
Kun sitten joskus myöhemmin katselet näitä satuttaneita tapahtumia, tiedät arvostaa sitä, mistä olet selviytynyt.
Hyvä, että pistit jo ne vaatteet varastoon. Matti on itse niistä vastuussa, et sinä, joten ei sinun kovin kauan tarvitse niitä säilytellä edes varastossa. Kohtuutonta on odottaa, että huolehdit niistä mitenkään.